Реч читаоцу:

С обзиром на све чешће појаве у нашој Цркви да се борба за веру у Христа Богочовека претвара у борбу против Цркве и црквеног поретка, почео сам са објављивањем серије чланака у којима ћу се бавити овом проблематиком. За разлику од разних анонимних "бораца за веру" пишем под својим именом и презименом са чврстим уверењем да се у наше време борба за истинску веру православну пре свега пројављује као борба за здраво и исправно схватање Цркве као Тела Христовог и спасења које бива кроз њу и светотајински живот црквени. Следујући речима Господњим да ће нас "Истина ослободити" (Jн. 8,32) почео сам да пишем о овој теми ослањајући се на аргументе са циљем да покажем да саврмени црквоборци манипулишу истином како би обманули необавештене. Циљ тих "бораца за веру" је заправо борба за ЗАВЕРУ која је усмерена против Цркве.

понедељак, 30. август 2010.

Интервју "Политици" о канонизацијама у тзв. МПЦ, 28. август 2010. год.

Протојереј мр Велибор Џомић,
члан Правног савета Митрополије Црногорско-Приморске и аутор више књига о Новим Српским Мученицима

- Да ли МПЦ може да врши канонизацију светитеља будући да је канонски непризната?

- Данас у ери људских слобода и права свако може да ради шта му падне на памет под условом да не угрожава другога. Међутим, правила овога света не важе у Цркви Христовој, а посебно не важе у случају о коме говоримо. У еклисиолошком и канонском смислу, постоје јасна правила пре свега о Цркви, а онда и остала у која спадају и древна, освештана правила о увршћивању достојних православних хришћана у диптихе светих. Чим се каже да је реч о "канонски непризнатој цркви" онда је и одговор у погледу њихове канонске и црквене могућности за канонизацију светитеља више него јасан.

- Какав би статус имали такви "светитељи"?

- Свети Божији људи су вером, подвижништвом и другим хришћанским врлинама на земљи задобили, како би наш народ рекао, место код Господа. Сабор архијереја својим канонским одлукама о прибројавању таквих Божијих људи ликовима Светитеља, након озбиљне процедуре, само потврђује оно што је Господ пројавио, народ осетио и уводи их у богослужбени живот Цркве кроз посебно молитвено обраћање, појање служби, поштовање њихових икона. Дакле, то увек ради Црква, а не "канонски непризната црква". То увек ради црквена јерархија, а не јерархија која је у расколу. Историја Цркве је више пута показала да се исхитреним и еклисиолошки неутемељеним поступцима у тако озбиљним стварима само повећава број спорних питања.

- Архимандрит Јоаникије се упокојио 1940.г. у време када МПЦ још увек није постојала, односно кад је на тим просторима била само СПЦ. Може ли он постати светитељ МПЦ?

- Познато је да постоји више канонских неправилности и озбиљних проблема у деловању јерархије тзв. МПЦ која је већ деценијама у расколу не само са Српском него са свим Православном Црквама. Управо се због тога годинама мукотрпно траже пут и начин да се ти проблеми реше на предањски и црквени начин. Тога је свесна и тамошња јерархија која је у расколу. Светитељи Цркве Христове нису и не могу бити ни "републички" ни "државни". Помесна Црква о новоприбројаним светитељима обавештава остале помесне Православне Цркве и оне то прихватају. Уколико би се томе приступило у Скопљу на начин како извештавају медији, дакле, пре решавања спорних питања, онда таква одлука не би имала никакву важност у ниједној Помесној Цркви, јер би се радило о одлукама јерархије која, на жалост, пребива у расколу. Древно је искуство да Светитељи помажу, али да нису за игру такве врсте. Свети Божији људи се не гурају и не журе да уђу у црквени календар.

- Како Црква гледа на локалне светитеље, односно подвижнике и мученике који се у народу поштују као светитељи, али их СПЦ још увек није уврстила у диптихе светих. Да поменемо пример Јована Стјеничког, Мученицу Јелицу чија се рука чува у Манастиру Рукумија?

- Свети људи нису само они чија се имена налазе у календару. Царство небеско је препуно Божијих угодника и мученика. Само да поменемо колико је међу светима Јасеновачких, Јадовинских и других мученика из нашег православног Српског народа, који су због вере и имена пострадали од нациста и комуниста, а не знају ни се ни сва њихова имена. Њихова имена Бог зна, а памћење о њима и њиховој вери и подвигу се чува у Цркви од јерархије и народа. Управо по јеванђелској речи да се не може град сакрити кад на гори стоји. Ми та имена већ годинама брижљиво сакупљамо и најпре помињемо на богослужењима. Тако и започиње поступак да надлежне црквене комисије у будућности испитају и евентуално предложе Сабору њихово прибрајање ликовима светих.

- Има ли још примера да је нека канонски непризната црква прогласила неког православног подвижника за светитеља?

- Такви случајеви се дешавају тамо где постоје озбиљни канонски проблеми попут овог у БЈР Македонији, Украјини и на другим странама. Показало се кроз историју да су такви црквено неутемељени потези веома често били потребни ради одржавања необавештеног народа у духовним заблудама. Подсетићу, иако није упоредиво са Македонцима, да су следбеници бившег свештеника Мираша Дедеића у Црној Гори пре неколико година тобоже "канонизовали" Ивана Црнојевића, али то не важи у Цркви, иако сви ми поштујемо његове историјске заслуге као владара Црне Горе и ктитора Цетињског манастира.

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.