Реч читаоцу:

С обзиром на све чешће појаве у нашој Цркви да се борба за веру у Христа Богочовека претвара у борбу против Цркве и црквеног поретка, почео сам са објављивањем серије чланака у којима ћу се бавити овом проблематиком. За разлику од разних анонимних "бораца за веру" пишем под својим именом и презименом са чврстим уверењем да се у наше време борба за истинску веру православну пре свега пројављује као борба за здраво и исправно схватање Цркве као Тела Христовог и спасења које бива кроз њу и светотајински живот црквени. Следујући речима Господњим да ће нас "Истина ослободити" (Jн. 8,32) почео сам да пишем о овој теми ослањајући се на аргументе са циљем да покажем да саврмени црквоборци манипулишу истином како би обманули необавештене. Циљ тих "бораца за веру" је заправо борба за ЗАВЕРУ која је усмерена против Цркве.

четвртак, 16. септембар 2010.

Колумна Борба за веру 8 - Црква и јавност, Правда 16. септембар 2010.

Протојереј мр Велибор Џомић

Црква је од свога настанка, сасвим разумљиво, присутна и у јавности. На бројним местима у Светом Писму се помиње јавност у различитим језичким изразима. Црква уважава јавност, али не сме ни да јој подилази, ни да јој се удвара, а ни да је поставља као једину меру стварности. Свештенослужитељи Цркве Христове служе Богу проповедајући еванђелску истину људима, па и свеукупној јавности у свим временима и на свакој стопи земљине кугле.

Чињеница је да су архијереји и остали свештенослужитељи одувек под непрестаним посматрањем, па и својеврсним судом јавности. Не видим у томе ништа лоше и добро је што је та чињеница неуклоњива. Сваки свешенослужитељ је у месту своје свештене службе својеврсна "јавна личност". А јавне личности из свих друштвених области су подложне и јавној критици и суду јавности. 

Наравно, суд јавности није увек тачан, а засигурно није увек мера Цркве. Не мора обавезно да значи да је свака јавност увек и у праву. Да не идемо даље, али довољно је да се подсетимо оне јавности која је Понтију Пилату громогласно за Христа узвикивала: "Распни га, распни!"

Свештенослужитељи Цркве су, како у свом приватном животу, тако и у свом пастирском служењу, подложни не само суду црквене јавности него и оне секуларне. Они брину о томе не само ради јавности као такве него ради уздржања од давања негативног примера. Они непрестано треба да имају на уму Христову опомену да ће тешко бити ономе који саблазни и једнога од оних малих који верују у њега. За онога који изазива саблазан Христос је рекао да би му "боље било да се обеси камен воденични о врат његов, и да потоне у дубину морску".

Мора се имати на уму да су чиниоци црквене јавности, дакле православни хришћани, истовремено и чланови шире друштвене јавности и заједнице, а да сви чланови шире друштвене јавности нису обавезно и чланови црквене јавности и заједнице. Али, свештенослужитељи су подложни суду и једне и друге врсте јавности. Веома често се догађа да црквена и световна јавност на одређена питања, почев од оних суштинских као што је спитање спасења, не гледају исто. Разлика у погледима веома често доноси и разлику у судовима и закључцима.

Свештеници, дакле, имају велику одговорност према две врсте јавности: црквеној и световној. Довољно је само да подсетим да црквена правила прописују веома озбиљне црквене казне за владање које не доликује свештеничком чину и положају, а посебно за она дела која изазивају јавну саблазан.

Међутим, у нашем времену се веома често догађа да јавност, а посебно они који креирају јавна мишљења, сужавају своју одговорност према свештенослужитељима. Зато су данас и свештеници, и храмови, и црквени домови постали небивали предмет "истраживача", па чак и папараца!?! Ни то не би било ништа ново и недозвољено уколико би за циљ имало поправљање другога. На жалост, такви поступци веома често немају никакве везе са светим делом поправљања себе, других и заједнице него са жељом за "ексклузивом, насловном страном, ударном вешћу или сензацијом". Довољно је да подсетим на начин креирања јавног мишљења о Српској Цркви у време тоталитарног комунистичког режима или данас када поједини креатори јавног мишљења користе чак и недозвољена средства како би се срозао углед Цркве у народу и друштво наводно "заштитило од клерикализације".

Сведочење истине није и не може бити грех. Али, сведочење и ширење неистина, полуистина, непроверених прича, па чак и измишљених догађаја о било ком грађанину, па и о свештенослужитељима, и то само да би се унизио углед Цркве у друштву или постигао неки други ефекат није ништа друго до велики грех.
     

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.