Реч читаоцу:

С обзиром на све чешће појаве у нашој Цркви да се борба за веру у Христа Богочовека претвара у борбу против Цркве и црквеног поретка, почео сам са објављивањем серије чланака у којима ћу се бавити овом проблематиком. За разлику од разних анонимних "бораца за веру" пишем под својим именом и презименом са чврстим уверењем да се у наше време борба за истинску веру православну пре свега пројављује као борба за здраво и исправно схватање Цркве као Тела Христовог и спасења које бива кроз њу и светотајински живот црквени. Следујући речима Господњим да ће нас "Истина ослободити" (Jн. 8,32) почео сам да пишем о овој теми ослањајући се на аргументе са циљем да покажем да саврмени црквоборци манипулишу истином како би обманули необавештене. Циљ тих "бораца за веру" је заправо борба за ЗАВЕРУ која је усмерена против Цркве.

недеља, 09. јануар 2011.

Ни Турци нам нису тражили регистрацију, Интервју "Вијестима" 9. јануара 2011.год.

Протојереј мр Велибор Џомић,
члан Правног савјета Митрополије Црногорско-Приморске

НИ ТУРЦИ НАМ НИЈЕСУ ТРАЖИЛИ РЕГИСТАЦИЈУ

ИНТЕРВЈУ "ВИЈЕСТИМА"
9. јануара 2011.г.


- Када је и гдје Митрополија регистрована?

Никада ниједан правни пропис у Црној Гори није налагао обавезу било какве регистрације традиционалних цркава и вјерских заједница, а Митрополија је најстарија духовна институција на црногорском простору којој ни Турци тражили регистрацију. Закон о правном положају вјерских заједница од 1977.г., правним речником исказано, поштује континуитет правног субјективитета традиционалних цркава и вјерских заједница, а свим будућим вјерским заједницама омогућава право да стекну статус грађанско-правног лица регистрацијом.
 Митрополија је у вријеме доношења тог закона постојала као што су постојале и постоје Барска надбискупија, Которска бискупија и Мешихат Исламске заједнице. Ставом 2. члана 2. овог закона прописана је обавеза да је „оснивање или престанак рада вјерске заједнице, односно њеног органа или организације оснивач дужан у року од 15 дана пријавити органу управе надлежном за унутрашње послове на чијој је територији сједиште новоосноване или укинуте вјерске заједнице, односно њеног органа или организације“. Јасно је да се ова одредба односи само на оснивање нових или на укидање постојећих вјерских заједница и њихових органа. Ваљда је јасно да се Црква не може укинути. Није прописана обавеза накнадне регистрације оних цркава и вјерских заједница које су постојале у моменту доношења овог закона. И наредне одредбе то јасно потврђују. Прије свега, закон је донијет како би регулисао питање општег правног положаја у то вријеме постојећих цркава и вјерских заједница, али и будућих вјерских заједница. Годинама након доношења овог закона у Црној Гори није регистрована ниједна вјерска заједница. Ствара се погрешна слика да само Митрополија није регистрована, а пренебрегава се чињеница да исти статус, рецимо, има и Барска надбискупија и Которска бискупија и нико их не назива нелегалним или непостојећим.

- Одличан сте правник, али не могу да се отмем утиску да се, уз сагласност државних органа, сјајно сналазите у правним пословима.

Хвала на комплименту, али законе не доносе цркве и вјерске заједнице него државни органи. Црква као правно лице, а ми као свештеници и као грађани имамо право да користимо сва права као и други. Зар нисте примијетили да само Митрополија годинама тражи доношење модерног, европског закона о правном положају цркава и вјерских заједница?

- Стално помињете традиционалне цркве и остале, а у Црној Гори нема те подјеле.

Ја нисам државни чиновник него свештеник Митрополије која представља историјски темељ Црне Горе и то са поносом истичем. Такође, и за вријеме комунизма је постојала иста формулација, али се увијек, чак и у комунистичким вјерским комисијама, говорило о традиционалним црквама и тзв. малим вјерским заједницама као што су Јеховини свједоци, адвентисти и слични.

- Ако, како тврдите, нијесте морали да се региструјете, како сте онда барем деценију имали право на жиро-рачуне, ПИБ, коришћење не једног печата, као што припада правном лицу, него најмање тридесетак различитих печата?

Та права имамо не само деценију него увијек и на исти начин као и Римокатоличка црква и Исламска заједница. Ни мање, а ни више од тога. Није вам добра информација у вези печата. Мало је тридесетак, јер свака црквена општина, парохија, манастир и богословија има свој печат. Исти је случај и са жупним уредима, самостанима, џематским одборима, новој медреси која, како видимо, има проблема са регистрацијом, а представља потребу Исламске заједнице. Чињеница да говорите о жиро-рачунима треба да вас радује, јер то говори о најлегалнијем виду постојања.



- Зашто сте се, ако је већ тако јасан правни положај Митрополије, регистровали 2006.г. у Србији као једна од епархија СПЦ. Јасно вам је да сте је тиме изједначили са епархијама у Америци или Аустралији које постоје пар деценија и тиме угрозили њену аутономију, некадашњу аутокефалност, а митрополита свели на једног од четрдесетак епископа СПЦ?

Никада нико из Митрополије није поднио никакав захтјев за било каквом регистрацијом у Србији или било гдје другдје. Једино лице које има право да поднесе такав захтјев јесте црногорско-приморски митрополит, а таквог документа нема. Митрополит, уз поштовање вашег односа према њему, није римски папа и није изнад других владика у свијету, јер је и васељенски патријарх само први међу једнакима. Ваља знати да је позиција црногорског митрополита увијек иста. Патријарх нема право да му наређује нити може да дође у Митрополију без његовог позива. Такав је канонски поредак свуда у православном свијету, а ово је, ипак, православна земља.

- Бивши министар вјера Србије Милан Радуловић тврди да сте регистровани у Београду?

Екс-министар Радуловић није правник и њему те ствари нијесу довољно јасне ни данас, а не само у вријеме када је припремао тај закон у чијем доношењу Митрополија није учествовала. Разумљиво је да он брани те своје правно неодрживе тезе које са Митрополијом немају никакве везе. Закони Србије важе у Србији, а не у Црној Гори.

- На основу које документације је Митрополија могла буде оснивач туристичке агенције "Одигитрија"?

Питање сте поставили на погрешну адресу. Митрополија није државни орган који се бави регистрацијом привредних друштава. Црна Гора има свој правни систем и норме које уређују ову област тако да одговор на то питање треба потражити у државним институцијама.

- Питала сам вас коју сте документацију приложили да би као вјерска заједница основали то привредно друштво, а оно није једино.

Сасвим сигурно, ону документацију коју тражи држава и то можете погледати.

- На основу чега се одређује, када је ријеч о хотелу Подострог, ко је вјерник? Да ли је критеријум слободна процјена с обзиром да се и са сајта може резервисати апартман, а не тражи се никакав доказ?

Нијесте добро информисани. Данас има сајтова и сајтова, а сајт хотела "Подострог" није у надлежности Митрополије. Уз уважавање права новинара да се информишу преко свих доступних средстава, мислим да је веома важно да се новинар вашег калибра не информише само преко интернета него, прије свега, преко доступних статусних докумената институција. Објекат о коме говорите јесте црквени, али хотелску дјелатност обавља правно лице које је по важећим црногорским законима регистровано за ту дјелатност и које је порески обвезник. Детаље о пословању морате потражити од менаџмента тог предузећа. Не одређује се ко је вјерник, а ко није, а докази се, наравно, траже као и у свим објектима таквог типа у Црној Гори и свијету.

- Да ли сте држави платили порез?

Црквени објекти, као и објекти других конфесија су још од времена Блажа Јовановића ослобођени те врсте пореза. Замислите да плаћамо порез на Острог, Цетињски и Морачки манастир и црквене конаке?

- Мислите ли да је у реду да црква гради хотеле, мотеле, ресторане, станове и ставља их на тржиште?
 
Питања не треба банализовати. Свештеници свих конфесија су и према вјерским правилима дужни да се старају и унапређују задужбинску имовину. Она служи мисији Цркве, а не богаћењу. Можда то некоме овдје изгледа непримјерено, али то је нормално у свим земљама ЕУ и онима које талас безбожне идеологије није ускратио за ту врсту сазнања.

- Како коментарише оцјене да Митрополија злоупотребљава свој положај и оснива компаније које остварују профит?

Бојим се да мијешате појмове. Митрополија као грађанско-правно лице нема службени положај као што га имају јавно-правне институције. Привредна друштва се региструју и послују по закону. Пореска управа утврђује листу пореских обвезника и њихова задужења, а судови суде у случајевима злоупотреба. Није ми јасно како како неко може говорити о злоупотреби положаја ако се оснује привредно друштво у складу са законом. Да ли је ненормално уколико постоји предузеће као оснивач Радио Светигоре које, иако је ријеч о непрофитном црквеном радију, годинама измирује своје обавезе као и други радио емитери. Срамотно је и недностојно опуживати без доказа, али то је у Црној Гори одавно пракса и то све уз причу "о европским стандардима".

- Зашто Митрополија регуларно не оснује привредна друштва и не плаћа порез држави?

Зар питање није парадоксално кад се свака активност Митрополије, која је нормална у државама и на истоку и на западу, без суда и правног основа проглашава за нелегалну? Пореске основице, стопе и остало прописује и контролише држава. Ви можете да сматрате да је то мало или лоше, али не можете да тврдите да је незаконито. Не очекујете ваљда да Митрополија почне да одређује пореске стопе? Можда не би било лоше да наши експерти са мојом маленкошћу на челу припреме један апсолутно европски закон из те области.

- Пореска управа тврди да им никада нијесте уплатили ни еуро пореза.

Погледајте да ли је Пореска управа донела решења о пореском задужењу Митрополије. Пореска управа је донијела решења за оно за шта је имала правни основ и то је измирено. Порез се не плаћа на лијепе очи. Није лијепо да се Митрополија без основа приказује као "утајивач пореза", а тајкуни царују и газдују.

- Колико је Митрополија приходовала новца током последње три године од вјерника, донација, државе, привредних друштава?

Постоји много црквених прописа о црквеним финансијама. Камо лијепе среће да је то и у свим бившим југословенским државама тако. Много би било боље и народу и државницима. Цркве и вјерске заједнице у Црној Гори, ипак, нијесу јавно-правне институције као, рецимо, у Њемачкој, па да ти подаци могу бити доступни као што су доступни подаци државних институција. Ти подаци су доступни вјерницима преко црквених и епархијских одбора. И вама могу бити доступни, али парох треба да вас предложи за црквени одбор. Шалу на страну, нема данас земље у Европи гдје се таква питања постављају.
Ипак, кад већ питате, спреман сам да о томе говоримо, али равноправно - ви за све медије Ваше компаније, а ја за црквене јединице наше Митрополије посебно када је о донацијама ријеч.

- Ви поредите приватну фирму и цркву?

Парадокс је, али је реалност да су и црква и ваша фирма у Црној Гори правна лица. Из тог разлога је упоредиво, јер причамо о правним категоријама. У сваком случају, биће интересантно за читаоце, а то медијима и јесте циљ. Имамо прилику да их заједно обрадујемо.

- Какав је ваш однос према истрживачком новинарству у погледу утврђивања евентуалне штете коју цркве и вјерске заједнице чине држави кроз неплаћање пореза?

Поздрављам вашу иницијативу и стојим вам на располагању. Жао ми је што сте тему отворили, како народ каже, "са краја тањега". Мислим да је Црној Гори учињено само добро, јер треба да знате колико је породица збринуто кроз рад на обнови уништених црквених објеката и изградњи храмова у Подгорици, Бару и другим градовима. Сасвим је јасно да Митрополија као правно лице одговара својом имовином за евентуалне и на законом прописан начин утврђене штете. Искрено, ваша иницијатива је епохална, јер она отвара питање штете коју је држава Црна Гора учинила Митрополији, Римокатоличкој цркви и Исламској заједници кроз хиљаде хектара и стотине одузетих зграда и њихово вишедеценијско израбљивање. Одузето мора да се врати и та штета мора да се надокнади ако хоћемо у Европу. Вјерујем да ћете као борци за европске стандарде у том дијелу бити принципијелни и ефектни као и у овом случају.

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.